افتتاح نمایشگاه «کُرنش به حافظ» در گالری هنر روستوک

«گونتر اوکر» پل هایی میان شرق و غرب را  به هم وصل می کند.

 نمایشگاه «کُرنش به حافظ» -Huldigung an Hafez- که دربرگیرنده آثار هنری «گونتر اوکر» -Günther Uecker- هنرمند معاصر و شهیر آلمانی است، در تاریخ 29 ماه مه در گالری هنر روستوک با  حضور «گونتر اوکر» و «یواخیم گاوک» -Joachim Gauck – رئیس جمهوری سابق آلمان افتتاح گردید.

در این نمایشگاه که تا تاریخ 16 اوت 2020 ادامه خواهد داشت، 42 اثر از این هنرمند 90 ساله آلمانی به نمایش گذاشته شده است. این آثار شامل 31 اثر مشبک و 6 اثر چاپ با شن و ماسه روی مقوای رومی و 5 اثر چاپ برجسته بر روی لوح های دست ساز است.

«گونتر اوکر» هنرمند آلمانی مجموعه “کُرنش به حافظ” را با برداشت از خاطرات سفر اول خود به ایران به وجود آورد. او قبلاً از سال 2016 تا 2020  در هشت  شهر ایران از جمله شیراز، تهران، اصفهان، کرمان، مشهد، رشت، بوشهر و کیش این نمایشگاه را به نمایش گذاشته بود.

اوکر پس از نمایش آثارش در هشت شهر ایران تصمیم گرفت از هر شهر یک هنرمند را برای همراهی این پروژه هنری انتخاب و همراه نمایشگاه “کُرنش به حافظ ” از هر هنرمند یک اثر را در کنار آثارش خودش در اروپا به نمایش بگذارد. ولی به دلیل گسترش اپیدمی کرونا در اروپا و سایر کشورهای جهان، امکان شرکت هنرمندان ایرانی در نمایشگاه گالری هنر روستوک فراهم نگردید.

هشت هنرمند ایرانی که آثار آنان در نمایشگاه « کُرنش به حافظ» به نمایش گذاشته شده است، عبارتند از: مرتضی ترسلی از شیراز، محمد رضا یزدی از تهران، علی محبوبی صوفیانی از اصفهان، شهریار رضایی از کرمان، بابک منتظری از مشهد، عارفه آراد از رشت ، فرزاد دشتی زاده از بوشهر و ندا آیتی از کیش.

شایان ذکر است قرار است این نمایشگاه در ماه سپتامبر 2020 در موزه گوته شهر دوسلدورف آلمان به نمایش گذاشته شود و هنرمندان ایرانی نیز از طریق فضای مجازی و به صورت زنده نمایشگاه را همراهی نمایند. در سال 2021 مقرر است این نمایشگاه در شهر پاریس و در مرکز تالاهای نمایشی یونسکو به نمایش گذاشته شود.

گفتنی است «گونتر اوکر» در حال حاضر به عنوان یکی از مشهورترین هنرمندان نسل پس از جنگ در جهان  مطرح است. وی در تلاش است با کمک آثار خود پل های فرهنگی شرق و غرب را به یکدیگر وصل نماید. به همین دلیل است که سالیان سال در تلاش است آثار برجسته ادیبان مشرق زمین را  موضوع  آثار هنری خود قرار دهد. او برای بیان بی بدیل آثار هنری خود به ویژه از زبان گفتاری و هنر نوشتاری الهام می گیرد.

برپایی نمایشگاه «کُرنش به حافظ»  در واقع نمایشی از هنر  آوانگارد یا پیشرو است. آثار به نمایش گذاشته شده در گالری هنر روستوک را هنرمندی خلق کرده است که در حقیقت تلاش دارد این آثار وسیله ای برای معرفی حافظ باشد و  با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بتواند فرهنگ و هنر ایران و آلمان را به هم نزدیک‌تر کند.

شاید به جرات بتوان گفت که «گونتر اوکر» پس از گوته یکی از معدود شخصیت‌های اروپایی محسوب می گردد که توانسته است  خواجه ی شیرازی را  به بهترین نحو ممکن  به جهانیان معرفی نماید.