برلین و پتسدام میزبان شانزدهمین برنامه شبانه علمی

شنبه 11 ژوئن برلین و پتسدام میزبان شانزدهمین برنامه شبانه علمی بودند. در این برنامه که ” Lange Nacht der Wissenschaft”
نامیده میشود هر سال به مدت یک نصفه روز ( از 5 بعد از ظهر تا 12 نیمه شب)  موسسات تحقیقاتی، پژوهشی و علمی مختلف در های خود را برای عموم میگشایند تا مردم عادی هم از نزدیک در جریان روند کار آنها قرار بگیرند. از کار های حائز اهمیت این برنامه تشکیل کارگاه ها و کلاس های ویژه برای کودکان است تا با زبان ساده تر و  به صورت عملی با رشته های مختلف علمی- پژوهشی آشنا شوند.  

photo_2016-06-14_16-46-19

در بین برگزار کنندگان این برنامه انستیتو های شرق شناسی، ایران شناسی و اسلام شناسی دانشگاه آزاد برلین حضور چشمگیری داشتند. حوزه فعالیت آنها در این برنامه بیشتر آشنا ساختن بازدید کنندگان با سبک نوشتاری عربی، فارسی و خطوط قدیمی مانند خط میخی و آشوری بود.

photo_2016-06-14_16-46-35

  بازدید کنندگان این امکان را داشتند تا به تمرین نوشتن بپردازند و در صورت علاقه در کلاسهای آموزشی شرکت کنند. در کنار کارگاههای نوشتاری، سخنرانی هایی هم در مورد سبک و انواع تفسیر قران،  متون ادبی مشرق زمین، موسیقی و سازهای سنتی شرقی و سیاست خاورمیانه ارائه شد.

علاوه بر دانشگاه آزاد برلین، در دانشگاه فنی هم برنامه هایی  برای زبان فارسی ارایه میشود.در بورس زبان و فرهنگ  دانشگاه فنی (Sprach und Kulturböse der TU Berlin) علاوه بر آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی، هر از چند گاهی برنامه های فرهنگی هم بر گزار میشود تا دانشجویان با فرهنگهای ملل مختلف آشنا شوند و به هم نزدیک تر.

photo_2016-06-14_16-46-30

Leave A Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.