برپایی وبینار علمی – تحقیقاتی در حوزه موسیقی ایرانی در آلمان

کنفرانس بین‌المللی «منابع و تئوری‌ موسیقی از عصر یونان باستان تا دوره عثمانی» از تاریخ 10 تا 12 ژوئن در فضای مجازی با همکاری دانشگاه بوخوم، دانشگاه آزاد برلین و آکادمی علوم اتریش با حضور جمعی زیادی از متخصصان و اساتید حوزه موسیقی از کشورهای ایران، آمریکا، آلمان، اتریش، انگلیس، کانادا و ترکیه برگزار می گردد.

این کنفرانس به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های تئوری‌ موسیقی و همچنین راه‌های انتقال مفاهیم موسیقی در سه حوزه موسیقی ایرانی، موسیقی صفوی و موسیقی عربی می‌پردازد.

شایان ذکر است موسیقی در فاصله قرن هشتم تا دهم میلادی در میان اعراب اهمیت زیادی یافت. در این دوران، رساله‌های موسیقایی آریستوکسنوس، ارسطو، اقلیدس، بطلمیوس و نیکوماخوس برای نخستین‌بار به زبان عربی ترجمه شدند و تئوری موسیقی یونان باستان در دسترس عده بیشتری از موسیقی‌دانان عرب قرار گرفت. علاوه بر این، نمی‌توان تاثیر چشمگیر موسیقی ایران و روم شرقی بر موسیقی عربی را نیز نادیده گرفت. آنطور که منابع تاریخی نشان می‌دهند، ‌ تئوری موسیقی عربی توسط موسیقی‌دانان ایرانی و عثمانی پایه‌ریزی و همچنین برخی از سازهای موسیقی عملاً از ایران به موسیقی عربی وارد شده است.