حضور رسمی ایران در نخستین نمايشگاه بین‌المللی صنايع دستي مونيخ

اولین حضور رسمی ایران در شصت و هفتمين دوره نمايشگاه صنايع دستي مونيخ با مدیریت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران و همیاری انستیتو فرهنگی حافظ در آلمان از 24 فوریه تا 1 مارس 2016 (برابر 5 تا 11 اسفند ماه 94) در محل دائمی نمایشگاههای بین‏المللی مونیخ برگزار گردید.

در اين دوره از نمايشگاه بيش از 2 هزار شركت، هنرمند و صنعتگر در حوزه صنايع دستي و دكوراسيون منزل در شش تالار نمایشگاهی حضور داشتند که طی یک هفته برگزاری آن ده ها هزار نفر از آن بازدید به عمل آوردند.

ايران در اولين حضور رسمي خود در فضایي به مساحت 84 متر مربع (واقع در سالن B4) به معرفی توانایی‌های خود در زمینه تولید و عرضه هنرهای سنتی و صنایع دستی و نیز تبلیغ صنعت ایرانگردی در قالب توزیع بسته های فرهنگی و توریستی پرداخت.

در غرفه جمهوری اسلامی ایران ١٣ هنرمند و تولید کننده از استان‌هاي اصفهان، فارس ، البرز، اردبيل، تهران، مازندران و گيلان هنرهاي خود در رشته‌هاي مختلف صنايع دستي همچون معرق، منبت، خراطي و تكه چيني، خاتم، قلمزني روي مس، جواهرات تزيني، ابريشم دوزي، گليم مينياتور و فيزوره كوبي، هنر دستي ايران را به مخاطبان اروپایی عرضه داشتند.

طی روزهاي برگزاري نمايشگاه، استقبال قابل توجهی از غرفه ايران بعمل آمد و بسياري از علاقه‌مندان آلمانی با حضور در این غرفه مبهوت ذوق و هنر دست تواناي هنرمندان ايراني‌ گردیدند. از برنامه‌هاي جانبی غرفه ايران در نمايشگاه مونيخ می‌توان به اجرای زنده موسيقي سنتی، برپایی کارگاه های صنايع دستي و پذيرايي از ميهمانان با چاي و نقل ايراني اشاره نمود.

شایان ذکر است نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی مونیخ روز چهارشنبه 24 فوریه با حضور نخست‌وزیر ایالت بایرن‏، معاون وزیر اقتصاد دولت فدرال، وزیر اقتصاد ایالت بایرن و جمعی از مدیران مجموعه‌های اقتصادی بر‌تر ایالت بایرن در محل دائمی نمایشگاه‌های مونیخ افتتاح گردید.

در این دوره از نمایشگاه بیش از ۱۰۰۰ شرکت کننده از آلمان و ۳۰ کشور جهان محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کردند.

همزمان با افتتاح نمایشگاه بین المللی صنایع دستی مونیخ، سرکنسول ج. ا. ایران در مونیخ نیز با حضور در سالن محل استقرار هنرمندان ایرانی تولید کننده صنایع دستی از غرفه جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه بازدید نمود.

در همین حال در حاشیه برگزاری این نمایشگاه موضوع تعاملات میان دانشگاهی میان دانشکده هنرهای زیبا تهران و دانشکده هنر دانشگاه ماکسی میلیان مونیخ از سوی یکی از مدرسین دانشکده هنرهای زیبا تهران و حاضر در نمایشگاه مطرح گردید. در این راستا مقرر گردید طی ملاقات های مدون شده با مسئولان دانشکده هنر دانشگاه ماکسی میلیان مونیخ موضوعات برقراری ارتباطات میان دانشگاهی و تعامل اساتید با یکدیگر، استفاده و بهره گیری از تکنولوژیک نوین دروس و ارائه روش های طراحی های ایرانی و مبادلات دوجانبه در قالب ایجاد سمینارهای مشترک و دعوت از اساتید دانشگاهی مطرح گردد.

گفتنی است با توجه به اینکه حضور در نمایشگاه‌ها بین‌المللی یکی موثرترین شیوه‌ها برای معرفی محصولات و تولیدات فرهنگی کشور جمهوری اسلامی ایران است، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشورمان در راستای تحقق این مهم تلاشی مضاعف جهت حضور در عرصه نمایشگاه های بین المللی صنایع دستی نموده است. این کانون طی سه ماهه گذشته به همراه گروهی از هنرمندان منتخب صنایع دستی کشورمان برای حضور در این میادین فرهنگی به کشورهای ایتالیا، اسپانیا و آلمان سفر نمود که این امر با پیامدهای موفقیت آمیز فرهنگی همراه بوده است.

Leave A Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.