افتتاح نمایشگاه تاریخچه هوانوردی ایران در موزه فناوری “هوگو یونکرز” در آلمان

برای اولین بار نمایشگاه تاریخچه فعالیت های شرکت هواپیمایی مسافربری «یونکرز» در ایران در موزه فناوری “هوگو یونکرز” در شهر دسائو در آلمان برگزار گردید.
در تاریخ دوم فوریه 2024 با حضور پروفسور اشتفان پیاسکی استاد جامعه شناسی و علوم سیاسی در دانشگاه علوم کاربردی نورد راین وستفالن (FHÖV)، آقای گرد فوکه، مدیر عامل موزه فناوری “هوگو یونکرز” در دسائو، آقای بیسوت مدیر عامل موزه فناوری، دکتر پوتز مشاور وزیر فرهنگ ایالت «زاکسن آنهالت»، خانم ویلینگ استریتزکه  مدیر فرهنگی شهر دسائو و خانم آندریا روشکه مدیر عامل انستیتو حافظ در برلین ، نمایشگاه ویژه «کاروان‌ها در هوا» پیرامون ترافیک هوایی ایران در دهه 1920 میلادی افتتاح شد.

از راست به چپ: خانم یونکرز، پروفسور پیاسکی، دکتر پوتز، آقایان بیسوت و فونکه

پروفسور اشتفان پیاسکی متولی و برگزارکننده این ویژه نمایشگاه است که  تحقیقات خود را بر اساس مطالعات انجام شده در حوزه تاریخچه هوانوردی ایران به نمایش گذاشته است.
در این تحقیقات آمده است: عملیات آزمایشی اولین خط هواپیمایی در ایران در سال 1924 توسط شرکت آلمانی «یونکرز» آغاز شد و از سال 1927تا پایان سال1932 این خط هواپیمایی توسط این شرکت آلمانی که مقر آن در شهر دسائو این کشور بود، اداره می شد. جالب توجه است که در دهه 1920، شرکت «یونکرز» سهم 40 درصدی از ترافیک هوایی جهانی را به خود اختصاص داده بود که این میزان در آن عصر با سهم کنونی شرکت آمریکایی بوئینگ در صنعت فعلی هوانوردی قابل قیاس است.

شرکت آلمانی «یونکرز» در طول پنج سال فعالیت خود در ایران، در مسیرهای  پروازی تهران به باکو، تهران به بغداد، تهران به بوشهر و تهران به مشهد به طور منظم اقدام به انتقال مسافر و بار می کرد. طی این مدت زمان هشت فروند هواپیمای مسافربری مدلهای F 13 و W 33 در مجموع 2.5 میلیون کیلومتر پرواز کردند و تعداد دویست هزار مسافر و هشتصد هزار کیلوگرم بار را جابجا نمودند.
 ایرانی ها به سرعت به هواپیماهای این شرکت آلمانی به عنوان وسیله حمل و نقل قابل اطمینان روی آوردند. در حالی که نسبت مسافران ایرانی در سال 1927 تنها 10 درصد بود، در سال 1932 این میزان به 75 درصد افزایش یافت. نکته جالب در خصوص ایرانیان این بود که نخستین بار زنان ایرانی بودند که جرات پرواز با هواپیماهای شرکت آلمانی «یونکرز» کردند. تنها پس از آنها بود که سایر اقشار مردم روی به پرواز با این هواپیماها آوردند. در طی این مدت اعتبار بالای شرکت ها، کالاها و خدمات آلمانی در ایران تثبیت شد که این موضوع تا به امروز ادامه دارد.
پروفسور اشتفان پیاسکی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ویژه ترافیک هوایی ایران در دسائو پیرامون فعالیت هوانوردی ایرانی و همچنین پیشینه ژئوپلیتیکی و اقتصادی شرکت «یونکرز» سخنرانی کرد.
وی در این سخنرانی تاکید کرد که قدرت های پیروز جنگ جهانی اول در ابتدا به فعالیت های فرامرزی شرکت های آلمانی مشکوک بودند. اما دیپلماسی موفق سفیر وقت آلمان در ایران، گراف شولنبورگ، منجر به ایجاد ارتباطات فرهنگی و سیاسی میان آلمان و ایران شد که تا امروزه نیز تأثیرات مثبتی به همراه داشته است.

پروفسور پیاسکی در ادامه افزود: شولنبورگ نه تنها نماینده منافع آلمان بود، بلکه همواره تلاش داشت که اختلافات بین بریتانیایی ها، شوروی ها و ایرانی ها را میانجیگری کند و به زودی اعتماد گسترده ای را در میان طرفین درگیر به دست آورد.

مراسم رونماییی از کتاب «نردبان آسمان» که در برگیرنده اسناد فعالیت هوانوردی شرکت آلمانی «یونکرز» در ایران است، در تاریخ 12 آذر 1391 توسط پروفسور پیاسکی و به همت انستیتو حافظ در «خانه هرتا مولر» در برلین برگزار گردید. این کتاب سنگ بنای نمایشگاه ویژه ترافیک هوایی ایران “کاروان ها در هوا” است.
شایان ذکر است پروفسور پیاسکی از فوریه 2018 استاد جامعه شناسی و علوم سیاسی در دانشگاه علوم کاربردی نورد راین وستفالن (FHÖV) است. حوزه فعالیت های وی رسانه ها و تاثیرات آنها بر ثبات اجتماعی است.