همکاریهای انستیتو حافظ با شرکت انتشاراتی «هاراسوویتز» در حوزه چاپ و انتشار کتب علوم انسانی

در پی ملاقاتی که میان اعضای هیئت مدیره انستیتو فرهنگی حافظ با «اشتفان اشپشت» مدیر شرکت انتشاراتی «هاراسوویتز» در برلین صورت پذیرفت، دو طرف بر ضرورت ادامه همکاریهای دو جانبه در حوزه چاپ و انتشار کتب تدوین شده از سوی انستیتو فرهنگی حافظ تاکید داشتند.در این ملاقات آقای «اشتفان اشپشت» با اشاره به گفتگوها و هماهنگی های صورت گرفته با انستیتو حافظ، آمادگی این شرکت انتشاراتی را برای همکاری گسترده با موسسه حافظ در حوزه چاپ و نشر کتب تدوین شده ابراز داشت. در این چارچوب قرار است مجموعه کتب ذیل توسط شرکت انتشاراتی «هاراسوویتز» منتشر شود:

  • چاپ دوم فرهنگ واژگان فارسی-آلمانی علوم انسانی
    «فرهنگ فارسی به آلمانی علوم انسانی» شامل بیش از 40000 کلیدواژه در 316 صفحه است که شامل اصطلاحات تخصصی در حوزه های تفسیر، علوم سنتی، حقوق، کلام، عرفان، فلسفه، منطق، اخلاق، دستور زبان، بلاغت، شعر، تاریخ، خوشنویسی و نجوم است. این کتاب نه تنها یک اثر مرجع ضروری برای دانشگاهیان در رشته‌های معارف ایرانی و اسلامی است، بلکه کمک بزرگی برای تمام مترجمان و مترجمانی است که باید متون دشوار علوم انسانی، حقوقی و دینی را از فارسی به آلمانی ترجمه کنند. این کتاب اخیراً  از سوی مولف این کتاب مورد بازنگری و اصلاحات اساسی قرار گرفته است.
  • چاپ دوم فرهنگ واژگان آلمانی-فارسی علوم انسانی
    «فرهنگ واژگان آلمانی-فارسی علوم انسانی» شامل 73000 مدخل اصلی و فرعی با بیش از 100000 برابر فارسی در 830 صفحه گردآوری شده است. این کتاب اخیراً  از سوی مولف این کتاب مورد بازنگری و اصلاحات اساسی قرار گرفته است.
    این کتاب شامل اصطلاحات تخصصی در حوزه های قوم شناسی و جغرافیا، سیاست و روانشناسی، علوم تربیتی، منطق و زبان، بوم شناسی و آمار، فلسفه، انسان شناسی و اخلاق، هنر و ادبیات و دین و عرفان است.
  • کتاب کرستوماتی فارسی
    در این کتاب آثار برجسته متعددی از نویسندگان معاصر ایران با فرهنگ وآژگان فارسی – آلمانی گردآوری شده است. این کتاب درسی زبان محاوره فارسی که در بیش از 400 صفحه تدوین شده است، بیشتر برای دانشجویان رشته ایران شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مد نظر گرفته شده است.
  • کتاب تورات موسی در ترجمه فارسی باستان
     این کتاب بر اساس دو ترجمه فارسی که به خط عبری در موزه های ملی فرانسه و موزه بریتانیا یافت شده است، همراه با توضیحات و فرهنگ لغت از فارسی قدیم به جدید در  1000 صفحه ترجمه و گردآوری شده است.

    گفتنی است ترجمه کتاب «المشائر» ملاصدرا به آلمانی و نیز  کتاب «عرفان و متافیزیک اسلامی» که توسط پروفسور رولاند پیچ استاد فلسفه و اسلام شناسی دانشگاه  مونیخ صورت گرفته بودند، توسط شرکت انتشاراتی «هاراسوویتز» و همزمان با افتتاحیه هفتاد و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت در آلمان چاپ و منتشر شد.

Das Buch der metaphysischen Durchdringungen (Kitāb al-Mašā'ir)' von 'Roland Pietsch' - Buch - '978-3-447-12119-4'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شایان ذکر است شرکت انتشاراتی «هاراسوویتز» حدود 150 سال پیش در شهر لایپزیک تاسیس شد و هم اکنون به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های انتشاراتی اروپا در حوزه اسلام شناسی و شرق شناسی محسوب می گردد.