نشست کتابخوانی رُمان «نردبان آسمان؛ سفر به ایران در دهه 30 میلادی» در تالار «هرتا مولر هاوس» در برلین

با تلاش انستیتو فرهنگی حافظ مراسم شب کتابخوانی رُمان «نردبان آسمان؛ سفر به ایران در دهه 30 میلادی» با حضور نویسنده این کتاب پروفسور اشتفان پیاسکی در روز شنبه سوم دسامبر 2022 در تالار «هرتا مولر هاوس» برلین با حضور جمعی از علاقمندان آلمانی و غیر آلمانی برگزار شد.

اشتفان پیاسکی در این مراسم با خواندن منتخبی از این کتاب جالب، حقایقی ناشناخته از روابط ایران و آلمان در دهه 1930 میلادی را بیان کرد.

پیاسکی در ادامه با بیان نتایج تحقیقات خود از سوابق تاریخی ایران و آلمان در اسناد تاریخی وزارت خارجه آلمان در دهه سی میلادی افزود: در آرشیو وزارت خارجه آلمان زونکن های متعددی از اسناد تاریخی روابط ایران و آلمان موجود است که وی با بررسی این اسناد از بخش های مهم آن برای تدوین کتاب «نردبان آلمان» استفاده کرده است.  

وی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود به اسناد سازمان اطلاعات آلمان شرقی  مشهور به اشتازی پیرامون روابط ایران و آلمان شرقی پرداخت و متعاقب آن به شرح برخی از رویدادهای تاریخی در سفارت خانه ایران در برلین شرقی اشاره نمود.

گفتنی است کتاب «نردبان آسمان» حاوی وقایع تاریخی مستندی است که نویسنده آن را با یک داستان تخیلی ترکیب کرده است. در این داستان خواننده شاهد فرهنگ تاریخی ایرانی از یک سو و داستان سرایی زیبای نویسنده کتاب از سوی دیگر است.

شایان ذکر است ترجمه فارسی این کتاب قرار است بزودی منتشر شود.