اجرای برنامه شب شعر و موسیقی در 14 دسامبر 2023 در تالار بزرگ «هامبورگ هاوس»

مراسم شب شعر و موسیقی با عنوان «شرق با غرب دیدار می کند» در تاریخ 14 دسامبر 2023 در تالار بزرگ «هامبورگ هاوس» واقع در شهر هامبورگ برگزار گردید.

در این مراسم نخست خانم آندریا روشکه، رئیس انستیتو حافظ با ابراز خیر و مقدم به حاضرین در این مراسم اظهار داشت: کمتر کسی پیدا می شود که نام نویسنده بزرگ و شاعر مشهور آلمانی گوته را بشنود و به حافظ فکر نکند.

گویی نام گوته و حافظ در آسمان ادبیات آلمان یکی شده اند، زیرا گوته پیشگام و شاید تنها واسطه واقعی حافظ در آلمان و به طور کلی در غرب بوده است.

خانم روشکه خاطرنشان کرد که گوته نه تنها پیشگام، بلکه واقعی ترین سفیر شعر حافظ در غرب بود. حافظ نیز به نوبه خود جوهره ادبیات فارسی و سنت فکری ایرانی را تجسم بخشید.

رئیس مؤسسه حافظ ادامه داد: آثار گوته و حافظ بیانگر یک حقیقت اساسی است و آن اینکه فرهنگ‌هایی که برخاسته از پاک‌ترین فطرت بشریت هستند، چه در شرق و چه در غرب، شباهت‌های زیادی دارند و اغلب بسیار به هم نزدیک هستند. او سپس افزود هنر زبانی است که این همدلی و هماهنگی ذاتی را به بهترین شکل بیان می کند.

در ادامه برنامه آقای نیما مشکات مجری برنامه به معرفی آقای کیوان یادگاری و آثار ایشان پرداخت.

کیوان یادگاری، هنرمند ایرانی مقیم هامبورگ، از روند خلاقیت خود گفت و تعدادی از جدیدترین آثار خود را ارائه کرد. او در مورد اهمیت هنر به عنوان وسیله ای برای پر کردن شکاف های فرهنگی و ترویج تفاهم بین جوامع مختلف صحبت کرد.

در طول این برنامه، هنرمندان و سخنرانان به میراث غنی شرق و غرب ادای احترام کردند و بر لزوم ادامه گفت ‌و گو و تبادل بین فرهنگ‌ها تاکید کردند. این رویداد گواهی بر قدرت ماندگار هنر برای گرد هم آوردن مردم، الهام بخشیدن و غلبه بر مرزها بود.

در ادامه این برنامه غزلیات حافظ و گوته توسط خانم «مژگان مشکات» با هم نوازی گروه موسیقی ایرانی و سپس با تکنوازی پیانو توسط آقای دنیس امل به فارسی و آلمانی سروده شد که با استقبال حاضرین در این مراسم روبرو شد.  بیان زیبای این غزلیات و همنوازی خوب گروه هنرمندان از نکات برجسته این برنامه بود. گفتنی است خانم مشکات ترجمه زیبای اشعار گوته به فارسی را شخصاً بر عهده داشته است.  

پایان بخش این برنامه ها اجرای قطعاتی از موسیقی اصیل و ماندگار ایرانی توسط گروه موسیقی متشکل از آقایان  فریزاد خنجری (آواز)، دانیل علوی(پیانو)، منوچهر جعفری (گیتار) و  مجتبی پازنده (سازهای کوبه ای) بود  که با تشویق بسیار علاقمندان حاضر در این مراسم روبرو شدند.

گفتنی است هدف از برگزاری این مراسم انتشار پیام دوستی و محبت بین ادیان و فرهنگ های مختلف در سراسر جهان بود و مؤسسه حافظ این رویداد را برای ترویج تبادل و تفاهم فرهنگی میان ملت ها برگزار کرد.