برگزاری جشنواره ی فرهنگی بزرگداشت حافظ در وایمار

پنجمین جشنواره‏ ی بزرگداشت خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی در چارچوب هفته فرهنگی وایمار از تاریخ 12 لغایت 14 مهرماه  92 به مدت سه روز در «وایمار هاله» واقع در «فرهنگسرای یونسکو» شهر وایمار با مشارکت انستیتو فرهنگی حافظ، شهرداری شهر وایمار و خانه ایران (Iranhaus) برگزار شد. 

در مراسم افتتاحیه این جشنواره فرهنگی که با حضور جمعی زیادی از فرهنگ دوستان به هنر و تاریخ ایران زمین اسلامی و همزمان با برگزاری هفته فرهنگ ها در شهر فرهنگی – تاریخی وایماربرگزار گردید، آقای «اشتفان وولف» شهردار شهر وایمار؛ رئیس انستیتو حافظ، برخی از اعضای شورای شهر وایمار و ارفورت از ایالت تورینگن و همچنین جمعی از هنرمندان، شاعران و فرهیختگان علم و ادب آلمانی حضور داشتند.

در آغاز این مراسم نخست خانم «اولریکه شوابه»، مسئول امور فرهنگی و اتباع خارجی شهر وایمار طی سخنانی از اینکه برگزاری هفته فرهنگی و جشنواره حافظ در این شهر موجب تعامل بیشتر میان دو ملت ایران و آلمان خواهد شد، ابراز خوشحالی کرد و گفت: برگزاری چنین جشنواره‏های فرهنگی موجب شناخت افزون ملت ها از یکدیگر می شود.

وی با اشاره به حضور طیف گسترده ای از مردم اقصی نقاط جهان و با ملیت های مختلف در شهر وایمار، آن را نشانی از همگرایی اجتماعی میان مردم این شهر دانست و به نیکی از آن یاد کرد.

خانم اولریکه شوابه، مسئول امور فرهنگی و اتباع خارجی شهر وایمار

خانم اولریکه شوابه، مسئول امور فرهنگی و اتباع خارجی شهر وایمار

سپس آقای «اشتفان وولف»، شهردار وایمار در سخنان کوتاهی در این مراسم، برپایی پنجمین دوره از جشنواره حافظ را در کنار برنامه های هنری – فرهنگی به مناسبت عید نوروز را عامل مهمی در نزدیکی مردم دو کشور و همچنین تعامل فرهنگی ایران و آلمان دانست.

وی از حافظ و گوته شاعران مشهور دو کشور به عنوان شخصیت های تاثیر گذار جهانی درعرصه فرهنگ و ادب میان دو کشور نام برد.

شهردار وایمار با اشاره به سفر خود به ایران و شهر شیراز در فروردین ماه 92، ابراز امیدواری کرد که اشتراکات فرهنگی و ادبی که به واسطه اشعار حافظ و گوته و همدلی این و شاعر بین اندیشمندان و ادیبان دو کشور ایجاد شده، به نزدیکی بیشتر دو ملت و گسترش روابط تهران – برلین بیانجامد.

آقای «وولف» سیاست شهرداری شهر وایمار را برگرفته از تفاهم و تعامل میان مردم ملت ها دانست و افزود این شهر بالاترین میزان تابعیت اتباع بیگانه را در سطح آلمان به خود اختصاص داده است که این موضوع نشان از نگاه مسئولان این شهر به اشتراکات مردم از ملیت های مختلف است.

آقای اشتفان وولف، شهردار وایمار

آقای اشتفان وولف، شهردار وایمار

 سپس رئیس انستیتو حافظ ضمن خیر مقدم به حاضرین در جشنواره اظهار داشت:

از اینکه شاهد برگزاری پنجمین دوره بزرگداشت حافظ و  گوته در شهر تاریخی وایمار می باشم، بسیار خرسندم.

وی افزود: این حرکت فرهنگی که به منظور بسط روابط انسان دوستانه و گسترش گفتگوی میان غرب و شرق صورت گرفته است، حرکتی در خور تقدیر است.

انتخاب حافظ و گوته بعنوان پلی برای ارتباط و گفتگو میان شرق و غرب انتخابی هوشمندانه است. زیرا گوته فرصت آن را داشته است که در خلال اشعار حافظ، از نگاه شرق، به هستی و خالق آن نظر افکند و این شناخت را در اشعار خود انعکاس دهد.

وی عنوان داشت: پرواضح است که  ادبیات هر کشوری بهترین آینه برای انعکاس باورها و اعتقادات مردم آن سرزمین است. آنچه بیش ازهر چیزی شناخت ملت ها از یکدیگر را به  مخاطره می‏اندازد عدم فرصت برای شناخت بی واسطه و رو در رو است.

ایده خواهر خواندگی دو شهر وایمار و شیراز بعنوان مدفن این دو شاعر جهانی، مدتی است که مطرح بوده و طرفین ازآن استقبال نموده اند. این ایده فرصت مناسبی برای شناخت دو ملت بزرگ ایران و آلمان از یکدیگر می باشد.

رئیس انستیتو حافظ در ادامه گفت: بدون شک چنین اقدامی می‏تواند ابعاد این جشنواره فرهنگی را گسترده تر نمایند و بر تعداد و تنوع آن در دو کشور بیفزاید. امیدوارم در آینده ی نزدیکی شاهد تحقق این امر باشیم.

پس از مراسم افتتاحیه و به دنبال آن گروه پنج نفره موسیقی سنتی ایرانی به سرپرستی «احمد انوشه» هنرمند متعهد کشورمان از شهر کلن آلمان با نواختن قطعات زیبایی از موسیقی اصیل و گوش نواز ایرانی، گوشه ای دیگر از این هنر ایرانی را برای مردم شهر وایمار به نمایش گذاشتند.

همچنین درحاشیه برگزاری این جشنواره، نمایشگاهی از صنایع دستی از جمله قلم زنی و مینا کاری و آثار هنری همچون نقاشی، خط  و عکس در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته بود که با استقبال مردم شهر وایمار روبرو شد.

برپایی نمایشگاهی از آثار فرهنگی ایران از جمله: عرضه کتاب های تصویری ایران شناسی و مردم شناسی، در تالاری به مساحت 300 مترمربع از دیگر اقدامات انجام شده بود، که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

تشکیل کلاس آموزش زبان فارسی در سطح ابتدایی در حاشیه مراسم افتتاحیه «بزرگداشت روز حافظ» از سوی دو تن از دانش آموختگان آلمانی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های آلمان از دیگر برنامه های تدوین شده بود، که با استقبال خوب علاقمندان به فرهنگ ایران زمین روبرو گردید.

همچنین قبل از مراسم افتتاحیه فیلمی از جلوه های ایرانگردی به آلمانی که برگرفته از تجربیات سفر دو شهروند آلمانی به ایران بوده است، به نمایش گذاشته شد.

گفتنی است وایمار یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی اروپا محسوب می‌شود. اقامت و فعالیت بسیاری از مشاهیر ادبی و فرهنگی آلمان همچون گوته، شیلر، هردر و یوهان سباستین باخ و موسیقیدانانی چون هومل (از شاگردان موتزارت) و فرانتس لیست در این شهر سبب افزایش اهمیت آن به عنوان یک مرکز فرهنگی در آلمان و اروپا بوده است.

آرامگاه گوته که بخشی از میانسالی و سالهای پایانی عمرش را در وایمار گذراند و شیلر و همچنین گنجینه کتابهایشان در این شهر قرار دارد.

1 comment on “برگزاری جشنواره ی فرهنگی بزرگداشت حافظ در وایمار”

Leave A Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.