واژه نامه علوم انسانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی شد

نسخه آزمایشی فرهنگنامه علوم انسانی (آلمانی – فارسی) منتشر شد. این فرهنگ که بیش از 73000 مدخل اصلی و فرعی دارد توسط انستیتو حافظ منتشر گردیده است. در پیشگفتار این واژه نامه می خوانیم: انتظار می رود انتشار این فرهنگنامه به جریان ترجمه متون اصیل ایرانی و آلمانی و توسعه تبادلات علمی و فرهنگی دو کشور خصوصاً در حوزه علوم انسانی شتاب بیشتری دهد.

فرهنگ واژگان علوم انسانی، با تلاش جناب آقای دکتر امیرپور تدوین گردیده است و دستمایه ی ارزشمندی برای آن دسته از مخاطبان است که خواهان کار پیرامون حوزه علوم انسانی به زبان آلمانی هستند.

فرهنگ مذکور مشتمل بر واژگان رشته های اخلاق، ادبیات، ارتباطات، فلسفه، منطق، هنر، قوم شناسی، آموزش و پرورش و محیط زیست  می باشد که از میان هزاران واژه علمی مندرج در فرهنگ های جامع و تخصصی برگزیده شده اند.

مؤلف در مقدمه خود می نویسد: برای رشته های مذکور فرهنگ های آلمانی – فارسی وجود ندارد و نگارنده ناچار بوده معادلهای فارسی واژگان آلمانی را از طریق مقایسه آنها با واژگان انگلیسی بیابد و مراجعه به زبان سوم مشکل اصلی این کار بوده است.

فرهنگ علوم انسانی در 844 صفحه و در تیراژی محدود در شصت و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت معرفی شده و مقرر گردیده پس از دریافت نقطه نظرات تکمیلی و اصلاحات احتمالی انتشار گسترده آن صورت پذیرد. رئیس انستیتو حافظ در این خصوص اظهار داشت: مدت مدیدی است علاقمندان و پژوهشگران آلمانی – ایرانی منتظر انتشار این واژه نامه می باشند و انتظار می رود استقبال خوبی از این کتاب در جریان نمایشگاه کتاب فرانکفورت صورت پذیرد.

Wörterbuch der Geisteswissenschaften

Wörterbuch der Geisteswissenschaften