نمایش آثار هنری هنرمندان جانباز ایرانی در هفتمین جشنواره «یادآورصلح» برلین

هفتمین فستیوال بین‏المللی «یادآور صلح» برلین– Gedenk- und Friedensfest Berlin – با حضور هنرمندان جانباز ایرانی از هشتم تا دهم ماه مه 2015 (برابر 18 لغایت 20 اردیبهشت ماه 94) در «میدان کلیسای یادبود» – Gedächtniskirche – شهر برلین برگزار گردید.

در این دوره از فستیوال بین‏المللی «یادآور صلح» آثار هنری هنرمندان کشورهای مختلف شامل نقاشی، عکاسی، هنرهای تجسمی و صنایع دستی به نمایش گذاشته شد. برپایی آشپزخانه های سنتی از دیگر جلوه های این جشنواره فرهنگی و هنری محسوب می‏گردید.

در این جشنواره سه روزه  علاوه بر اجرای برنامه های متنوع موسیقی توسط هنرمندان کشورهای مختلف،  ایراد سخنرانی توسط نمایندگان سیاسی و مذهبی گروهها و مجامع مختلف داخلی و خارجی پیرامون «جنگ و صلح و پیامدهای آن برای زنان و کودکان» و نیز برپایی نشست ها و کارگاههای گفتگو و تبادل نظر پیرامون موضوعات مذکور از قبیل «صلح جهانی و تشنج های سیاسی در کشورهای جهان»، «نژادپرستی» و … نیز در دستور کار مجریان برگزار کننده آن قرار داشت.

در این دوره از فستیوال برلین، «انستیتو فرهنگی حافظ» حضوری پررنگ و فعال داشت. اختصاص شش غرفه فرهنگی، دعوت از دو نفر از هنرمندان عکاس و نقاش جانباز ایرانی به نامهای داود عامری و محمد هاشم بدری، برپایی کارگاه های هنری نقاشی و عکاسی از سوی هنرمندان اعزامی از کشورمان، اجرای طرح فرش گل و پازل صلح از مهمترین بخش های این دوره از فستیوال محسوب می گردید.

آغازگر برنامه‏های این فستیوال ایراد سخنرانی توسط نمایندگان مجامع مردمی وابسته به مردم آفریقا و فلسطین بود. در این سخنرانی ها نخست نماینده مجمع مردمی فلسطین در آلمان با اشاره به وضعیت اجتماعی اسفبار مردم نوار غزه، آن را به بزرگترین زندان جهان تشبیه نمود که توسط رژیم اسرائیل ایجاد شده است.

سپس نماینده مجمع مردمی کشورهای آفریقایی به استثمار مردم این قاره توسط شرکت های چندملیتی غربی پرداخت که پیامد آن جنگ افروزیی، بی‏خانمانی و فقر و فلاکت مردم این سرزمین بوده است.

از جمله برنامه های تاثیرگذار دومین روز فستیوال برگزاری شب ایرانی بود که در این مراسم خانم سیمین افشارنیا، دبیر انستیتو فرهنگی حافظ در برلین ضمن تشکر و قدردانی از مسئولان برگزارکننده این جشنواره، از هنرمندان جانباز شرکت کننده در این مراسم بعنوان پیامبران صلح و دوستی یاد کرد و افزود:

 مردم سرزمین ایران به میهمان دوستی و صلح طلبی مشهور و زبانزد عام و خاص هستند و شما می توانید با سفر به اقصی نقاط ایران به جاذبه‏های توریستی و جلوه های زیبای این سرزمین پی برده و شخصاً در این خصوص قضاوت نمائید.

به دنبال آن یکی از جوانان شهروند آلمانی که اخیراً سفری به ایران داشته بود، به بیان تجربیات سفر خود در شهرهای مختلف ایران پرداخت. برپایی ضیافت شام ایرانی در فضای اختصاص داده در فسیتوال برلین برای مهمانان مدعو از مهمترین وجوه فعالیت انستیتو فرهنگی حافظ در دوره از نمایشگاه بود که پایان بخش دومین روز این فستیتوال بود. اجرای برنامه موسیقی سنتی ایرانی و قرائت اشعار باباطاهر و مولانا توسط ایران شناس آلمانی آقای دکتر توماس اُگر از دیگر بخشی های این فستیوال در روز دوم آن محسوب می گردید.

از دیگر برنامه های انستیتو حافظ در این فستیوال اجرای کارگاه هنری خطاطی «صلح» بود که در آن کودکان، نوجوانان و سایر علاقمندان با نوشتن کلمه و یا جمله ای بر روی بوم با تاکید بر «صلح» نظرات خود را بیان می کردند.

همچنین منقش نمودن بخشی از سکوی اجرای برنامه ها به «فرش گل» با ابعاد سه متر در چهارمتر و مزین نمودن آن با شعار «صلح و آزادی» از دیگر نوآوریهای انستیتو فرهنگی حافظ بود. در بنر بزرگی که کنار این فرش گل نصب گردیده بود، این جملات نوشته شده بود:

 

فرش گل ایرانی، هدیه ای به تمام قربانیان (مظلوم)  جنگ در گذشته و حال

انستیتو حافظ

موسسه فرهنگی ایران و آلمان

 Friedensfest Berlin 2015 - Hafis Institut 12

گفتنی است در پایان روز فستیوال بین‏المللی «یادآور صلح» برلین، گلهای «فرش گل» تزیین شده به شرکت کنندگان در این مراسم بعنوان نمادی از “صلح و دوستی” اهداء شد.

گفتنی است فستیوال بین‏المللی « یادآور صلح» برلین همه ساله در اریبهشت ماه در برلین برگزار می گردد. هدف از برگزاری این فستیوال ایجاد تعامل فرهنگی میان ملت های مختلف جهان و اشاعه صلح و دوستی میان جوامع بشری است.

Leave A Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.